De registratierechten stijgen vanaf 1 januari 2027: wat betekent dit voor jou als koper?
Ben je van plan om binnenkort een woning te kopen in Vlaanderen? Dan is het belangrijk om rekening te houden met een wijziging die vanaf 1 januari 2027 van kracht wordt. Het tarief van de registratierechten voor de enige en eigen woning stijgt namelijk van 2% naar 3%.
Dat betekent concreet dat een woning vanaf 2027 een stukje duurder wordt bij aankoop.
Goed om te weten: de datum waarop de onderhandse verkoopovereenkomst (het compromis) wordt ondertekend, speelt hierbij een belangrijke rol. Een compromis dat vóór 1 januari 2027 wordt gesloten, kan nog onder het huidige tarief van 2% vallen. Een aankoop-verkoopbelofte die in 2026 wordt ondertekend, volstaat hiervoor niet.
Wat betekent dit concreet?
Neem bijvoorbeeld een woning met een aankoopprijs van € 300.000,00:
Aan 2% registratierechten: € 6.000,00
Aan 3% registratierechten: € 9.000,00
Een verschil van maar liefst € 3.000,00.
Het exacte bedrag aan registratierechten hangt uiteraard af van de persoonlijke situatie van de koper en of aan alle voorwaarden voor het verlaagde tarief wordt voldaan.
Om in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief, moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan.
1. Aankoop van een bestaande woning
Het moet gaan om de aankoop van een bestaande woning in het Vlaamse Gewest. Het verlaagde tarief geldt dus niet voor bijvoorbeeld de aankoop van een bouwgrond.
Daarnaast moet de koper een natuurlijke persoon zijn. Wanneer je (gedeeltelijk) aankoopt via een vennootschap, kan je geen beroep doen op het verlaagde tarief.
2. Zuivere aankoop in volle eigendom
Het moet gaan om een zuivere aankoop van de volle eigendom, waarbij de tegenprestatie in geld wordt betaald.
Bepaalde andere constructies, zoals een ruil, een onttrekking uit een vennootschap of een gesplitste aankoop waarbij de ene partij het vruchtgebruik en de andere partij de blote eigendom aankoopt, vallen niet onder deze regeling.
Let hier goed op: een gesplitste aankoop, waarbij de ene partij het vruchtgebruik koopt en de andere de blote eigendom, is uitgesloten van de 2%-regel.
3. Het moet je enige en eigen woning zijn
Het verlaagde tarief is bedoeld voor wie een woning koopt om er zijn of haar eigen hoofdverblijfplaats van te maken.
Als koper mag je op het moment van de aankoop in principe niet reeds een andere woning of bouwgrond in volle eigendom bezitten. Dit wordt niet enkel bekeken in Vlaanderen, maar ook voor eigendommen in de rest van België én in het buitenland.
Ook een woning of bouwgrond die je bijvoorbeeld via een erfenis hebt verkregen, kan hierbij een rol spelen.
4. BEWONINGSPLICHT
Er geldt ook een bewoningsverplichting. Je moet jouw hoofdverblijfplaats vestigen in de woning binnen 3 jaar na het verlijden van de akte. Vervolgens moet je er minstens één jaar ononderbroken gedomicilieerd blijven.
Wil je nog genieten van het huidige tarief van 2%?
Ben je van plan om binnenkort een woning te kopen en voldoe je aan de voorwaarden? Dan kan het interessant zijn om je aankoop niet onnodig uit te stellen.
Een verschil van 1% lijkt misschien beperkt, maar bij een aankoopprijs van bijvoorbeeld € 300.000,00 betekent dit al € 3.000,00 extra registratierechten.
Bekijk hier gerust ons huidige aanbod. We helpen je graag verder bij je zoektocht én bij de praktische stappen richting aankoop.